Підозра у зраді на “Мотор Січ”: що відомо
ТОП-новина дня: СБУ затримала президента АТ «Мотор Січ» В’ячеслава Богуслаєва за підозрою у колабораційній діяльності та в пособництві державі агресору
Власника промислового гіганта затримали вдома у Запоріжжі 22 жовтня, але офіційно це підтвердили лише сьогодні.
ЗА ДАНИМИ СЛІДСТВА
За даними слідства, посадовці «Мотор Січ» (разом з Богуслаєвом затримано і начальника Департаменту зовнішньоекономічної діяльності цього підприємства — ред.) діяли у змові з наближеними до кремля представниками російської корпорації «ростех», яка є одним із головних виробників озброєнь для армії росії.
«Зловмисники налагодили транснаціональні канали незаконного постачання оптових партій українських авіадвигунів до країни-агресора. Отриману продукцію окупанти використовували для виробництва та ремонту російських ударних вертольотів типу: Мі-8АМТШ-ВН «Сапсан», КА-52 «Алігатор», Мі-28Н «Нічний мисливець», – йдеться у повідомленні.
Відомо, що вказані вертольоти російські загарбники масово застосовували для повномасштабного вторгнення в Україну.
МОТОР СІЧ, НЕЗМІННИЙ БОГУСЛАЄВ І “НЕ ЙОГО” КИТАЙСЬКА ПРОБЛЕМА
Доктор технічних наук, професор, академік Академії інженерних наук України, генеральний конструктор зі створення та модернізації вертолітної техніки В’ячеслав Богуслаєв є так званим «червоним директором», він фактично керує підприємством з 1991 року.
Про ПАТ «Мотор Січ» відомо, що це один із найбільших світових виробників двигунів для авіаційної техніки, а також промислових газотурбінних установок. Продукція підприємства поставлялася більш як у 100 країн світу.
У 2019 році підприємство разом із власником уже фігурувало в гучному скандалі, пов’язаному з продажем акцій китайському інвесторові.
Факт продажу акцій Богуслаєв підтвердив 13 грудня, заявивши, що угода укладалася через біржу.
«Я міг закрити завод, міг скоротити кількість працівників. Така проблема стояла переді мною. Ми вирішили знайти інвестора. Нам підказали, хто інвестор, ми поїхали і поговорили з Китаєм. Власники акцій продали їх через нашу біржу. І я свої продав акції», — говорив тоді Богуслаєв.
За його словами, разом із купівлею акцій китайці зобов’язалися інвестувати в завод протягом двох років 250 млн доларів. Проти придбання акцій «Мотор Січ» виступали США. Там стверджували, що це сприятиме нарощуванню військової сили Китаю.
У липні 2021 року в інтерв’ю Укрінформу Богуслаєв заявив, що до 2026 року має повернути китайським інвесторам 100 млн доларів, які брав у борг. Мовляв, інших відносин із китайцями у нього нема.
«Китайська проблема» лежить на столі у міністра закордонних справ. Це не моя проблема. У мене проблема одна — повернути борг. Ми взяли у Китаю кредит на 100 млн доларів, і в 2026 році його треба повернути. Більше у мене ніяких відносин з китайцями. Що вони там порушили, що у них там не вийшло за попереднього президента Петра Порошенка – нехай з цим розбираються відповідні органи. Я до цього жодного відношення не маю», — сказав він тоді.
Також Богуслаєв запевнив, що «підтримує президента в тому, що потрібно ухвалити закон про відносини з інвесторами і керівниками підприємств, які мають оборонне значення», але для цього потрібен закон.
ВІЙНА З РОСІЄЮ, А НЕ “НЕПОРОЗУМІННЯ В ПОЛІТИЦІ”
У тому, ж 2021-му році, у Верховній Раді почали говорити про те, що завод потрібно націоналізувати. На що Богуслаєв відреагував досить емоційно, заявивши, «треба домовлятися з китайцями». Він назвав їх друзями, бо вони в «критичний момент позичили 100 млн доларів».
Щодо націоналізації, то за його словами «підприємство було, є і буде акціонерним».
29 листопада 2021 року Богуслаєв закликав дозволити купувати російські комплектуючі для літаків. Таку заяву він зробив в Харкові, де відбулася пресконференція щодо можливостей відновлення випуску літаків на Харківському авіазаводі. Мова йшла про необхідність прийняття Верховною Радою закону про приватизацію ХАЗу. Серед потенційних інвесторів: АТ «Мотор Січ», АТ «ФЕД», ПрАТ «Авіакомпанія Константа». Тоді президент АТ «Мотор Січ» В’ячеслав Богуслаєв заявив журналістам, що одна з умов відновлення роботи ХАЗу – дозвіл протягом п’яти років купувати комплектувальні для харківських літаків у РФ. Окрім того, за його словами, «потрібно домовлятися щодо тих непорозумінь, які в нас відбуваються в політиці» (між Україною і Росією — ред.).
«Комплектацію потрібно сьогодні, на 5 років, у вигляді мораторію дозволити. Для цього потрібно напружити СБУ, вашу обласну та центральну, та Раду безпеки… Ми до президента України звернулися, щоб зняли санкції з 23 підприємств у Росії — тобто навіть якщо збережуть нам комплектацію, ми не зможемо її купити», — сказав Богуслаєв.
Торік також зі ЗМІ стало відомо, що «Мотор Січ» і Turkish Aerospace Industries підписали контракт на постачання двигунів для нових ударних важких гелікоптерів T929. У межах угоди передбачалось, що буде поставлено 14 двигунів, перші два – у вересні 2022 року. Важкий бойовий гелікоптер (тур. Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri) проєктується в одному класі з американським АН-64 Apache і російським Ми-28. Контракт на його створення був підписаний 22 лютого 2019 року.
На неоднозначну заяву Богуслаєва щодо відновлення співробітництва з Росією і закупки комплектуючих для літаків одразу ж зреагувала голова Харківської облради Тетяна Єгорова-Луценко, вона наголосила, що між Україною і Росією не «непорозуміння», а війна.
«У нас не непорозуміння між країнами. Я вважаю, що в нас війна. Тому якщо експерти мають різну думку стосовно того, що необхідно долучати представників саме російської федерації або є можливість їх не долучати, то моя позиція в тому, щоб їх не долучати», — підкреслила Єгорова-Луценко під час пресконференції щодо відновлення роботи Харківського державного авіаційного виробничого підприємства.
РЕАКЦІЯ «РОСТЕХУ» НЕ ЗАБАРИЛАСЯ
Затримання Богуслаєва відбулося в межах кримінального провадження щодо незаконного постачання з боку Мотор Січ товарів військового призначення для російської штурмової авіації.
У «ростех» досить швидко відреагували на повідомлення про затримання керівництва «Мотор Січ», запевнивши, що давно не ставлять українські двигуни на російські вертольоти.
«Українські двигуни ставилися на вертолітну техніку до 2014 року, це загальновідомо. Ми провели повне імпортозаміщення, в результаті машини вже давно оснащуються силовими установками вітчизняного виробництва», – заявив представник «Ростеху», якого цитує видання РБК.
Наразі на «Мотор Січ» не давали жодних коментарів щодо затримань, але повідомили кореспондентові Укрінформу, що готуються офіційно прокоментувати цю подію на наступному тижні.
У 2018 році Мотор Січ вже звинувачували у співпраці з росією попри заборону. Видання Bihus.Info проводило розслідування, в якому йшлося про те, що завод поставляв деталі для ТВ3-117 у росію обхідним шляхом – через компанію в Боснії і Герцеговині.
Проте тоді це розслідування на підприємстві залишили без коментарів.
Укрінформ