Відсутність “незамерзайки” та безбожні ціни: чого чекати на українських АЗС цієї зими
Напередодні зими українські автомобілісти можуть зіткнутися з нестачею морозостійкого дизельного палива. Трейдери ведуть переговори з постачальниками.
Внаслідок війни з росією постачання морозостійкого дизельного палива з Білорусі до України зупинено, переробка солярки на Кременчуцькому та Шебелинському нафтопереробних заводах не здійснюється, а на європейському ринку такого пального практично немає.
Портал Avtosota з’ясував, чи виникне на українських заправках дефіцит “зимового” дизеля та чим у такому разі доведеться заправляти свої автомобілі українцям.
“Незамерзайки” немає і не буде
Напередодні зими українські автовласники можуть зіткнутися з нестачею морозостійкого дизпалива. Про це повідомив власник компанії “Прайм” та однойменної мережі АЗС Дмитро Леушкін на своїй сторінці у Facebook.
«Бідулька буде з дизелем. Реального морозостійкого на ринку просто немає. Все що їде з Європи – не готове до нашого клімату. Того, що не мерзне (Мозир, Кременчук, Шебель), зараз немає і цієї зими точно не буде», – написав Леушкін.
Він додав, що проблеми почнуться при настанні мінусової температури, оскільки дизель, який зараз є на заправках, не розрахований на холодну погоду. При мінус 15 його можна буде відвантажувати лопатами, адже все запарафіниться.
Що таке “літній”, “зимовий” та “арктичний” дизелі
Існують три види дизельного палива:
- літнє – робота при температурі повітря вище -5°С;
- зимове – робота при температурі повітря від -5°С до -20°С;
- арктичне – робота при температурі повітря до -30°С.
Літній дизель переробляють з нафти за нормальної температури від 180 до 360 градусів. У процесі перегонки в ньому залишаються молекули парафінів, завдяки яким збільшується теплотворна здатність палива, зменшується коефіцієнт тертя та подовжується ресурс двигуна.
Однак при невеликих заморозках парафіни в літньому дизельному паливі застигають, перетворюючи його на в’язку рідину. Відповідно з наближенням зими автовласникам необхідно переходити на морозостійкий варіант дизеля.
Зимове дизельне паливо отримують на нафтопереробних заводах за допомогою додавання до звичайного дизеля депресорних та антигелевих присадок, які не дозволяють парафіну злипатися у великі конгломерати та за низьких температур закупорювати паливний фільтр. На стандартному “зимовому” дизелі без жодних проблем можна їздити при температурі до -20°С.
Арктичне дизельне паливо необхідно використовувати, коли температура повітря опускається ще нижче. Його отримують також за допомогою певного комплексу присадок та технологічних процесів на НПЗ.
Варто зазначити, що через більш складне виробництво вартість зимового палива часто буває вищою за літнє.
“Ціни ломлять безбожні”
Директор Консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн також зазначає, що на порядку денному стоїть питання “зимового” дизеля. На його думку, проблема забезпечення автомобілістів морозостійким паливом дійсно існує, але її можна вирішити, тож дефіциту очікувати не варто.
«Подумати є над чим. Північна частина Європи має такі самі кліматичні умови, що й Україна, тому продукт зимової якості буде. У нашому випадку йдеться про таких постачальників, як Польща, Литва, Німеччина. Складніше з півднем, звідки ми веземо майже половину обсягів дизпалива. Ну не виробляють у Греції зимову марку», – написав Куюн у своєму Facebook.
За його словами, українські трейдери вже ведуть переговори з постачальниками про закупівлю “арктичного” дизеля. Пропозиції є. Але ціни на “арктику” ломлять безбожні – на $150-200 за тонну вище, ніж на зимову марку.
Врятують присадки та авіаційний гас
Тим часом, за його словами, українські трейдери вже почали проводити експерименти з додаванням до “літнього” дизеля морозостійких присадок.
Крім того, у переговорах з виробниками наші пропонують скористатися старим дідівським методом – додавати до складу дизпалива авіагас. Це для нафтопереробних заводів може бути цікавим, бо авіапаливо наразі є дешевшим за дизельне.
Президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів, гендиректор мережі АЗС SunOil Леонід Косянчук також вважає, що навіть якщо й виникнуть складнощі з постачанням “зимового” дизеля з-за кордону, дефіциту на українському ринку не буде, оскільки трейдери зможуть адаптувати до морозів “літню” солярку.
Грубо кажучи, зробити “зимовий” дизель зможе будь-який автовласник, додавши 100 грам антигелевих присадок на бак палива.
Щодо добавок авіаційного гасу, за словами Косянчука, його можна використовувати у більш старих дизельних моторах.
«Не радив би додавати його для використання в останніх версіях сучасних двигунів. Можуть виникнути проблеми з паливною системою», – каже Косянчук.
Водночас він впевнений, що автомобілістам не доведеться змішувати паливо з присадками у своїх гаражах, бо дизель з “правильними” добавками буде в наявності на українських АЗС.
Ринок буде наповнено паливом. Проблема може бути не через його дефіцит, а через ціну. З огляду на витрати на присадки “морозостійкий” дизель може подорожчати приблизно на 4 грн.
autotheme.info