високоточна плануюча бомба AGM-154 JSOW
AGM-154 JSOW — високоточна плануюча бомба, яка використовується в сучасних військових операціях. Незабаром Україна отримає ці бомби для F-16. Незважаючи на те, що у питанні далекобійного озброєння до F-16 частіше фігурувала крилата ракета AGM-158 JASSM, у західних джерелах з’явилась інформація про те, що у новий пакет допомоги від США на $375 млн увійдуть плануючі бомби AGM-154 JSOW від Raytheon.
Сьогодні спробуємо більш детально розібратися, що собою являє потужна зброя AGM-154 JSOW. Давайте про все по порядку.
Чим цікава AGM-154 JSOW
AGM-154 JSOW є високоточною плануючою бомбою, яку часто використовують в сучасних військово-повітряних операціях. Розробка цієї бомби є результатом співпраці ВМС США та ВПС США. Вона була спеціально розроблена для ураження широкого кола цілей з безпечної відстані з використанням літаків. AGM-154 JSOW є досить ефективною і точною плануючою бомбою. Все це завдяки використанню передових технологій та інноваційних функцій. Саме вони забезпечують ефективні та точні удари, таким чином зменшуючи ризик для літака або платформи, з якої запускається AGM-154 JSOW. Завдяки здатності вражати цілі без необхідності заходити в добре захищені райони, ця бомба демонструє свою ефективність у війні XXI століття, яка характеризується підвищеною складністю та винахідливістю.
AGM-154 JSOW виготовлена відомою корпорацією Raytheon Technologies Corporation (RTX) у тісній співпраці з Пентагоном. Плануюча бомба використовує складну систему наведення для досягнення точного захоплення цілей і ураження. Вона включає в себе комбінацію GPS-навігації, інерціального наведення та інфрачервоного самонаведення. Саме це забезпечує точні удари як по нерухомих, так і по рухомих цілях. Ця передова система наведення дозволяє AGM-154 JSOW наносити удари з високою точністю, ефективно мінімізуючи супутні збитки та значно підвищуючи рівень успіху місії. Авіабомба демонструє надзвичайні можливості, маючи робочу дальність понад 130 км після запуску з великої висоти. Вона має здатність вражати цілі, розташовані глибоко в межах території противника, забезпечуючи безпеку самого літака. При цьому бомба вражає критичні цілі з безпечної відстані, ухиляючись від систем ППО противника. Примітно, що AGM-154 JSOW розроблена для бездоганної роботи навіть в умовах несприятливої погоди та низької видимості. Отже, плануюча бомба зберігає свою ефективність і надійність у складних умовах, що свідчить про її виняткову адаптивність для розгортання в різних сценаріях місій.
Крім того, AGM-154 JSOW може легко інтегруватися в мережево-орієнтовані операції, полегшуючи координацію з іншими дружніми силами. Ця інтеграція покращує загальну обізнаність про ситуацію та забезпечує ефективне планування та виконання завдань. З точки зору економічної ефективності, AGM-154 JSOW має явні переваги перед іншою бойовою зброєю повітряного базування. При вартості одиниці від $200 тисяч до $800 тисяч, залежно від типів/версій, її модульна конструкція та можливість адаптації корисного навантаження мінімізують потребу в кількох системах озброєння, потенційно знижуючи витрати, пов’язані з закупівлею, обслуговуванням і логістикою.
AGM-154 Joint Standoff Weapons (JSOW) є частиною сімейства недорогих плануючих бомб класу “повітря-земля” виробництва компанії Raytheon. Вона була розроблена в першу чергу для збройних сил США. Але також експлуатується збройними силами Австралії, Фінляндії, Греції, Польщі, Сінгапуру та Туреччини, а незабаром, можливо, і України.
У бойових діях було використано понад 400 бомб JSOW, з них більше 300 було запущено під час операції “Свобода Іраку”. AGM-154 JSOW також брали участь в операції Desert Fox, Operation Southern Watch, операції НАТО Allied Force та операції Enduring Freedom.
Історія розробки AGM-154 JSOW
Проект Joint Standoff Weapon (“Зброя спільного використання”) спочатку був розроблений підрозділом Defense Systems & Electronics Texas Instruments у 1995 році в рамках спільної програми ВМС США та ВПС США. Потім Texas Instruments була придбана компанією Raytheon у січні 1997 року. Мета проекту полягала в тому, щоб створити універсальну високоточну зброю, яка могла б ефективно вражати широкий спектр цілей з безпечної відстані, тим самим зменшуючи ризик для літака або пускової платформи.
Програма розробки проходила різні етапи – дослідження, проектування, тестування та вдосконалення. Варто зазначити, що AGM-154 JSOW — це зброя типу “вистрілив і забув”, яка використовує тісно пов’язану комбінацію GPS-навігації, інерціального наведення та інфрачервоного самонаведення для точного захоплення та ураження цілей. Ці передові технології були інтегровані в систему озброєння, щоб забезпечити надійну роботу, максимізувати показники успіху місії та забезпечити роботу вдень/вночі та за несприятливих погодних умов. Крім того, варіант AGM-154 JSOW-C включає інфрачервоний пристрій для покращеного наведення терміналу.
У рамках ретельного процесу розробки AGM-154 JSOW пройшла сувору оцінку та перевірку американськими військовими. Вона був піддана всебічній оцінці, щоб відповідати суворим вимогам до ефективності та забезпечити повну сумісність з різними військовими літаками та стартовими платформами. Оперативна оцінка (OPEVAL) JSOW була розпочата ВМС США у лютому 1997 року. Ракета надійшла на озброєння у січні 1999 року.
Варіанти AGM-154 JSOW
Сімейство плануючих бомб JSOW включає ряд варіантів. Так, AGM-154A є базовим варіантом. Він оснащений 145 суббоєприпасами BLU-97. Ця бомба здатна вражати розміщені на аеродромах літаки, вантажівки, бронетехніку та ракетні платформи “земля-повітря”.
Варіант AGM-154A-1 є вдосконаленою версією AGM-154A, яка додатково отримала удосконалену боєголовку BLU-111.
Наступна версія AGM-154B оснащена шістьма боєголовками BLU-108B/B, які можуть запускати чотири протитанкові суббоєприпаси по мобільних цілях.
У версії AGM-154C використовується багатоступенева боєголовка Broach вагою 226 кг проти фіксованих цілей. Варіант ракети було схвалено для повномасштабного виробництва в грудні 2004 року, а на озброєння вона потрапила вже в лютому 2005 року.
AGM-154 C-1 JSOW є модифікованим варіантом попередньої версії JSOW C. Військово-морські сили США успішно завершили перше випробування AGM-154 C-1 JSOW у вільному польоті в серпні 2011 року. А от на озброєння цей варіант поступив тільки в 2016 році. Експерти кажуть, що модифікація отримала багато нових функцій, що потребувало більш детального вивчення та випробувань.
Сумісність з літаками
Відомо, що AGM-154 JSOW може запускатися з літаків ВПС, ВМС або морської піхоти США. Плануюча бомба може бути встановлена на F-15E Strike Eagle, F-16 Fighting Falcon, F/A-18 , AV-8B Harrier, бомбардувальники B-2 Spirit і B-52, а також літаки A-10.
Також є можливість інтегрувати її з базовим ударним винищувачем F-35A Lightning II і палубним літаком F-35C. Бомба може перевозитися у внутрішньому відсіку літака F-35. Авіаційно-сумісна конструкція ракети зменшує витрати на інтеграцію з майбутніми літаками.
Конструкція AGM-154 JSOW
AGM-154 JSOW має гладкий аеродинамічний дизайн, оптимізований для запуску та дальності польоту. Бомба має видовжене тіло зі складаними крилами, які розгортаються після запуску, щоб збільшити радіус дії та скоротити час польоту.
Модульний корпус зброї дозволяє інтегрувати нові датчики, боєголовки та суббоєприпаси. Стелс-функції підвищують живучість бомби для ураження цілей, які активно захищаються. У відсік для корисного вантажу можна вмістити смертоносні та нелетальні вантажі.
Пуск ракети можливий як вдень, так і вночі, а також за несприятливих погодних умов. Великий радіус її дії забезпечує запуск з-за меж досяжності більшості ворожих систем ППО. Ракета може досягати кінематичної дальності до 130 км при запуску з висоти близько 12 км.
AGM-154 JSOW має довжину 4,06 м, розмах крил 2,69 м і діаметр 33,02 см (у формі коробу, збоку). Вага ракети становить близько 475 кг.
Навігація та керування
Цікаво, що AGM-154 JSOW направляється до своїх цілей за допомогою інтегрованої системи глобального позиціонування (GPS) або інерціальної навігаційної системи (INS). Варіант AGM-154C додатково оснащений інфрачервоним пристроєм самонаведення для терміналу.
Ракета може запускатися як з великих, так і з низьких висот. Вона точно летить до цілі через вибрані маршрутні точки. Цілевказання плануюча бомба отримує в плановому режимі з кабіни літака, що запускає її. Вбудовані датчики або інші засоби націлювання третьої сторони надають інформацію після запуску.
Оновлений варіант JSOW C-1 також отримав двосторонній канал передачі даних загальної зброї (SCWDL) для ураження рухомих морських цілей.
Версія AGM-154 JSOW з двигуном
Ми окремо вирішили написати про версію JSOW-ER, бо вона має двигун. Це потужний двигун Hamilton-Sundstrand TJ-150, який можна легко інтегрувати в задню частину плануючої бомби. Такий двигун значно розширює діапазон польоту AGM-154 JSOW до майже 560 км. Цей варіант був випробуваний у 2009 році і тоді ж був прийнятий на озброєння ВПС США.
Технічні характеристики AGM-154 JSOW
- Довжина: 4,06 м
- Діаметр: 406-519 мм
- Розмах крила: 2,69 м
- Дальність при пуску з малих висот: 22 км
- Дальність при пуску з великої висоти: 130 км
- Дальність при пуску з двигуном: 560 км
- Максимальна маса бомби: 495 кг
- Тип бойової частини: бронебійна WDU-42/B з термобаричним наповнювачем AFX-757
- Максимальна маса бойової частини: 450 кг
- Маса вибухової речовини: 108 кг AFX-757
Чому для України важливі AGM-154 JSOW
AGM-154 JSOW не мають такого радіусу дії, як крилаті ракети повітряного базування. Наприклад, як британо-французькі Storm Shadow / Scalp-EG , які Україна отримала і застосовує, або німецькі крилаті ракети Taurus KEPD 350, про які ми довго мріємо. Вони також не настільки потужні, далекобійні, смертоносні чи непомітні, як крилаті ракети AGM-158 JASSM, яких Україна найбільше хоче для своїх F-16. Однак це все ж дає Україні зброю, яка може стріляти з безпечніших відстаней по зосередженню російських військ, ППО та іншим цілям, а також обходити дію ППО.
Ця плануюча бомба дуже добре підходить для унікального бойового середовища в Україні. Вона може автономно летіти до своєї цілі з відстані понад 130 км при запуску з великої висоти або понад 22 км при запуску на низькій висоті. AGM-154 можуть бути особливо корисними для геолокованих статичних / напівстатичних систем протиповітряної оборони, а інфрачервоний датчик, який вона використовує для наведення терміналів, не сприйнятливий до радіочастотних перешкод. Авіабомба також має дуже маленьку сигнатурну ознаку, що значно ускладнює її збиття російськими ППО. Саме це може допомогти нашим ЗСУ вражати цілі в тилу ворога, знищуючи його базові аеродроми, склади боєприпасів, техніку і навіть особовий склад.
Зараз в умовах жорстких боїв з окупантами кожний високоточний снаряд, кожна бойова машина, кожна система ППО, кожна крилата ракета чи бойовий десантний катер нам вкрай необхідні, тому хочеться щиро подякувати нашим західним друзям і партнерам за допомогу та підтримку. Загарбникам нікуди не втекти від розплати. Слава Україні! Смерть ворогам! Слава ЗСУ!
Источник: root-nation.com