Як киян грабують в інтернеті
Нові технології — нові ризики. Відколи людство приєдналося до всесвітньої мережі, неприємним бонусом отримало модернізовані схеми шахрайства. Винахідливість злочинців дивує і лякає одночасно. Щороку кияни втрачають шалені гроші через інтернет-шахраїв. При чому, дуже часто, жертвами негідників стають літні люди, до того ж з відносно невеликими статками.
Ми підготували добірку історій киян, які через власну легковажність потрапили на гачок інтернет-шахраїв. Можливо, вони стануть гарним повчальним прикладом для інших, і дозволять захистити кошти та вберегти нервові клітини.
Історія Людмили: купувала товари й намагалася виграти грошовий приз в інтернет — клубі.
75-річна пенсіонерка звернулася до редакції «Вечірнього Києва» за допомогою. Пані Людмила розповідає про «Імідж клуб», з яким зв'язалась.
Ця маловідома компанія пропонує купувати їхні товари, підключати знайомих та вигравати великі суми грошей щомісяця. Інтернет шахраї з цього клубу з’явилися у житті бабусі через смс-повідомлення: «Розіграш грошей!». Саме з цих слів все розпочалося…
«З січня до кінця вересня цього року я була учасницею клубу. Долучилась через свою допитливість: цікаво, які сьогодні працюють принципи та технології маркетингу. На додачу, дійсно вірила, що зможу виграти гроші, адже вони дійсно потрібні: нині винаймаю квартиру, а так придбала б власну», — ділиться пенсіонерка.
Людмила не пам’ятає скільки саме віддала клубу зі свого гаманця, але мінімальне замовлення коштувало 310 грн. А їх старенька зробила не одне…
«Діяльність «Імідж клубу» – суцільне шахрайство. А головне – вони займаються дискредитацією таких документів, як «гарантія», «ліцензія» — відчайдушно розповідає «Вечірці» бабуся.
За її словами, на телефон досі надходять дзвінки від представника фінансового відділу компанії, який вимагає від пенсіонерки робити нові замовлення та оформляти документи на отримання уявного призу.
«Десь у березні мені все ж таки подзвонили та сказали, аби я сиділа вдома упродовж тижня, бо один із днів прийдуть з квітами, цукерками та сертифікатом на декілька тисяч гривень. Вже зима скоро, а я все чекаю…», — з сумом скаржиться Людмила.
Історія Катерини: замовила на сайті ОЛХ планшет для дитини.
«Все відбулося настільки швидко, що та навіть не втямила, як потрапила у халепу. А все через бажання купити річ якнайдешевше й у чудовому стані. Саме те, що потрібно для хорошого подарунка на День народження! А тепер ні подарунка, ні грошей», – ділиться жінка.
Катерина на сайті, гортаючи фотографії придивилася потрібний товар. Вже потім жінка зауважила, що фото поганої якості — начебто зробили скрін сторінки з товаром з іншого сайту, і в такому ж вигляді виклали.
«Але ж цього не помічаєш відразу, коли налаштований отримати планшет за привабливу ціну», – каже Катерина.
Гаджет від компанії «Samsung» на полицях магазинів коштує близько 4 тисяч грн, а на ОЛХ — 2800 грн. Це й стало ключовим при виборі у покупчині.
«Спілкувалася я з продавцем Іваном в чаті «OLX», він був дуже ввічливий та все питав, чи не могла б я розрахуватися в день замовлення. Аргументував тим, що досить велика кількість людей зацікавилась планшетом», – додає вона.
Коли Катерина наважилась на покупку, шахрай не гаючи часу скинув смс-повідомлення з посиланням на нібито виконання замовлення — для його отримання потрібно було ввести:
— свої персональні дані;
— номер телефону;
— строк дії та CVV2 (CVC2) код банківської карти.
Катерина скинула необхідну суму, в надії, що продавець Іван вже відправляє подарунок її синові… Результат, зрештою, очевидний: кошти пішли на рахунок шахрая та миттю зникли в інтернет-просторі. Ними зазвичай відразу розраховуються онлайн.
«Тільки кошти зняли з картки, в мене ніби голова просвітліла і я зрозуміла, що натрапила на шахрая. Добре, що не впала в паніку, а відразу зателефонувала на гарячу лінію банку, де мені сказали, оскільки я ввела CVV2 код (що на звороті картки) допомогти нічим не зможуть, лишень заблокують мою картку. Звернувшись у контактний центр сайту «OLX», чіткої відповіді я теж не почула. Мені порадили заповнити онлайн-заяву до кіберполіції. Впевнена на 99 %, що гроші мої вже не повернуть, але бодай шахраю випишуть штраф, чи хоча б заблокують вхід на сайт», – з відчаєм говорить жінка.
Історія Олени: зіткнулася з шахраєм, який представився консультантом «ПриватБанку».
Киянка й гадки не мала, що буде одною із героїнь репортажу про інтернет – шахрайство, адже була завжди проінформована про те, що не можна повідомляти дані своєї банківської картки. Але, як виявилось, і ця обізнаність не завжди рятує.
Днями їй зателефонувала людина, яка представилася начальником відділу служби безпеки «ПриватБанку» Кузьменком Сергієм Миколайовичем. Чоловік розмовляв грамотно українською мовою, ввічливо, по-діловому та спокійно. Таким чином жінка не мала сумніву, що розмовляє з представником служби безпеки. Чоловік запитав чи здійснювала Олена платіжну операцію сім хвилин тому.
«Дійсно, я розраховувалася за товари, але дещо в інший час. Далі начальник пояснив, хтось з моєї картки намагався здійснити оплату у сумі 992 грн. Служба безпеки зупинила цей платіж, через те, що підтвердження від мене не було», — пояснює потерпіла.
Чоловік наказав перевірити рахунок та пообіцяв знайти шахрая через службу безпеки банку. Задля цього треба було поповнити мій мобільний на суму 499 грн – нібито це половина від коштів, яких намагались списати.
«Далі він продиктував два телефонні номери, за якими мала звернутися щодо відкриття провадження проти шахраїв. За одним із цих номерів мені повідомили, що «ПриватБанк» піклується про клієнтів та надає кошти «за моральну компенсацію» — 5 тисяч гривень!», — каже жінка.
На той час інтернет завис через поганий зв'язок. Це зупинило на хвилину Олену, яка врешті зрозуміла, що відбувається щось не те та зателефонувала до «ПриватБанку».
«Дівчина-консультант перевірила мої дані та повідомила, що я говорила з телефонним шахраєм і що гроші мали перерахуватися не на поповнення власного мобільного, а на їхній рахунок! Тоді тимчасово з мого дозволу заблокував картку, а паралельно із цим шахраї дзвонили близько 6 разів, поки не заблокувала їх номер. Шахраї стають все небезпечнішими, тому будьте уважними!», — додає пані Олена.
У Департаменті кіберполіції, коментуючи ці випадки «Вечірньому Києву», відзначили, що в першу чергу має насторожувати прохання зробити часткову або повну передплату за товари або послуги – це перша ознака дій шахраїв. Покупець повинен мати можливість отримати товар накладеним платежем, що є абсолютно нормальним.
В кіберполіції також радять при здійсненні покупок через інтернет-ресурси переказ коштів на банківські платіжні картки або рахунки проводити лише по факту отримання товару, не користуватись небанківськими системами інтернет-розрахунків і перевіряти дані продавця: інтернет-ресурсу, номеру телефону та банківської картки.
Також вас мають насторожити набагато дешевша ціна, ніж на аналоги, проте на інших ресурсах. І обіцянка великих миттєвих виплат, переказів і призів! Пам’ятайте, що безкоштовний сир — тільки у мишоловці!
Тож звертаючись до читачів, хочеться нагадати — завжди будьте обачні, аналізуйте, зберігайте холодний розум та перевіряйте продавця по всіх доступних для цього сервісах! Та якщо вже ви втрапили у халепу, то не гайте часу і звертайтеся у кіберполіцію та місцевий відділ поліції, оскільки у перші три дні шанс повернути свої кошти значно швидше: https://ticket.cyberpolice.gov.ua/
Источник: vechirniy.kyiv.ua