Без механізму притягнення винних злочин агресії не буде реальним для міжнародного права — Кориневич
Без механізму притягнення винних у злочині агресії до відповідальності, такий злочин не буде реальним для міжнародного права, а залишиться у підручниках та докторських дисертаціях.
Про це посол з особливих доручень МЗС Антон Кориневич сказав під час лекції в Гаазі на тему “Притягнення до відповідальності за злочин агресії проти України”, повідомляє кореспондент Укрінформу.
“Я вважаю, що в цей момент, коли існує російська агресія проти України, яка визнана агресією в резолюціях Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй, практично всіма ключовими міжнародними організаціями світу, якщо ми не матимемо механізму притягнення до відповідальності винних у злочині агресії, то злочин агресії більше не буде реальним поняттям в міжнародному праві. Він залишиться у підручниках, в докторських дисертаціях, в студентських роботах, але цей злочин ніколи не стане реальним для міжнародного права”, — сказав він.
Кориневич також зазначив, що є дві основні можливі форми створення спеціального трибуналу.
“Одна з них стосується створення спеціального трибуналу на основі угоди між Україною та Організацією Об’єднаних Націй з відповідною резолюцією ГА ООН, яка б зобов’язала генерального секретаря укласти таку угоду. У такому випадку трибунал буде суто міжнародним, він матиме міжнародну правосуб’єктність, він не буде частиною правової системи чи юрисдикції однієї держави, а отже це підвищує ймовірність того, що він може бути ефективним варіантом. Коли ми говоримо про це, ми маємо на увазі, що такий трибунал зможе подолати як імунітет посадових осіб держави, так і персональні імунітети найвищих посадових осіб або так званої «трійки» — глави держави, глави уряду і міністра закордонних справ”, — пояснив він.
Інший варіант, який також обговорюється — інтернаціоналізований трибунал з міжнародними елементами, основи якого лежать в національній юрисдикції України і який організовується на основі українського законодавства, але з достатньою кількістю міжнародних елементів. “Цими елементами можуть бути, наприклад, переміщення суду до третьої держави, міжнародні судді, міжнародні прокурори та існує ще багато інших можливостей для включення міжнародних елементів. Певні наші друзі та партнери підтримують варіант А, а інші підтримують варіант Б“, — указав Кориневич.
Своєю чергою професор міжнародного публічного права з університету Амстердама Андре Нолкемпер наголосив на важливості створення спеціального трибуналу.
“Спеціальний трибунал, якщо він буде створений з мандатом переслідувати осіб, державних службовців, які зазвичай мають функціональний імунітет на злочин агресії, — це шлях, яким треба йти. Але тільки за умови правильного методу його створення, якщо він буде створений за широкої підтримки міжнародної спільноти. Тому я вважаю, що треба поєднати широку політичну підтримку, яка засуджує злочин агресії, із зобов’язанням міжнародного співтовариства співпрацювати у разі порушення норм міжнародного права. Якщо це буде підтримано широкою більшістю членів Генеральної Асамблеї, то, безумовно, спеціальний трибунал зможе прогресивно сприяти розвитку міжнародного права шляхом позбавлення функціонального імунітету осіб, підозрюваних у скоєнні злочину агресії. За допомогою такого спеціального трибуналу ми вже будемо на півдорозі до притягнення до відповідальності за злочин агресії”, — сказав він.
Як повідомляв Укрінформ, Міжнародний центр із переслідування за злочин агресії проти України (ICPA) 3 липня офіційно розпочав роботу на базі Євроюсту. ICPA підтримуватиме та координуватиме підготовку справ про злочини агресії, зберігаючи ключові докази та сприяючи процесу створення справ на ранній стадії. Це перший випадок реалізації ініціативи з розслідування злочину агресії за міжнародної підтримки після Другої світової війни.