головні виклики, результати і рекомендації
Звіт у рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!»
З моменту створення Вищого антикорупційного суду (ВАКС) у 2019 році Transparency International Ukraine постійно моніторила його діяльність. Фахівці організації були присутні на судових слуханнях, досліджували організаційні та функціональні аспекти роботи ВАКС, а також вивчали винесені ним рішення.
Завдяки систематичному та всебічному спостереженню за діяльністю антикорупційного суду ми можемо виявити як позитивні тенденції, які можна вважати найкращими практиками в організації роботи ВАКС, так і виклики, з якими він стикається.
Цей звіт презентує результати пʼятого етапу моніторингу роботи ВАКС — з 1 жовтня 2023 року по 30 червня 2024 року — і продовжує серію таких моніторингових матеріалів. Нагадаємо, що перший етап моніторингу роботи ВАКС охоплював період з 6 липня по 6 грудня 2020 року, другий етап — з 1 квітня по 31 липня 2021 року, третій — з 1 квітня 2021 по 23 лютого 2022 року, а четвертий – з 1 січня по 30 вересня 2023 року.
У цьому звіті ми проаналізували тенденції судового розгляду корупційних та повʼязаних з корупцією кримінальних правопорушень у ВАКС, а також звернули увагу на виконання рекомендацій, наданих за результатами попередніх етапів моніторингу. Також ми запровадили нові показники – тривалість проведення судових засідань та оцінку запобіжних заходів, пропонованих стороною обвинувачення, судом та юристами з моніторингу.
За результатами експерти Transparency International Ukraine не лише визначили рівень виконання попередніх рекомендацій, а й сформулювали нові, які можуть підвищити ефективність роботи ВАКС як елемента системи кримінальної юстиції.
Короткі висновки:
- за звітний період парламент прийняв кілька нормативних актів, якими покращив законодавчу базу роботи суду, зокрема у питанні одноособового розгляду кримінальних проваджень та скасування обмежень строків досудового розслідування у кримінальних провадженнях без підозрюваних;
- ВАКС удосконалив практику застосування «поправок Лозового» в обʼєднаних кримінальних провадженнях — все частіше судді враховують змістовну подібність «старого» та «нового» кримінальних проваджень. А також покращилася ситуація з аналізом складу кримінального правопорушення при оцінці слідчими суддями попередньої кримінально-правової кваліфікації на запобіжних заходах;
- проте залишаються інші нагальні проблеми діяльності ВАКС, серед яких неможливість застосувати до адвокатів грошове стягнення за неявку в судове засідання, відсутність ефективного регулювання інституту протидії зловживанню процесуальними правами, наявність імперативного обовʼязку суду закривати кримінальні провадження у звʼязку зі спливом строків досудового розслідування, недосконалість правового регулювання інституту звільнення від кримінальної відповідальності та покарання за спливом строків давності.
Що ми пропонуємо?
Парламенту:
- визначити в законі, що згода учасників кримінального провадження не потрібна для продовження судового розгляду в разі заміни судді;
- якісно доопрацювати законопроєкт щодо затвердження угод;
- усунути перелік необґрунтованих винятків із законодавства щодо одноособового розгляду справ;
- збалансувати подальше обмеження доступу до судових рішень із засадою гласності судового процесу;
- розширити підстави для зупинення строку давності та, пропорційно посилити кримінальну відповідальність за окремі кримінальні правопорушення. А також змінити момент, коли закінчується обрахунок строку давності.
ВАКС:
- звертати більшу увагу на забезпечення додержання порядку в судових засіданнях та недопущення процесуальних зловживань;
- уніфікувати практику у питанні зупинення провадження, не допускаючи зловживань сторони захисту;
- узагальнити підходи до оцінки суспільного інтересу при затвердженні угод про визнання винуватості;
- стандартизувати практики першої та апеляційної інстанцій ВАКС при оцінці обґрунтованості підозри.
ДП «Інформаційні судові системи»:
- реалізувати технічну можливість приховувати від публічного доступу окремі частини судових рішень, якщо судовий розгляд відбувався у відкритому судовому засіданні.
Цей звіт був представлений Transparency International Ukraine в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст цього звіту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Трансперенсі Інтернешнл Україна
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства