Старе — ліквідоване, нове — не створене: яка військова юстиція потрібна Україні
Чи можуть правоохоронні органи, або суди, які не мають спеціалізованих знань у військовій сфері, належно оцінити дії військових в умовах ведення бойових дій
Під час нещодавнього затримання українськими правоохоронцями двох генералів і полковника, оголошення їм підозр та обрання міри запобіжного заходу знову постало питання про доречність функціонування в Україні інституту військової юстиції.
Адже чи можуть цивільні слідчі й прокурори фахово розслідувати матеріали справи, які стосуються військової і воєнної справи, а цивільні судді – винести справедливий вирок?
Так, наразі Верховна Рада працює над законопроєктами про військову поліцію та військову спеціалізацію суддів, які й покликані наблизити створення системи військової юстиції.
Про потребу в створенні системи військової юстиції кореспондентка АрміяInform Людмила Кліщук запитала у правника, військовослужбовця Сил ТрО ЗСУ Олександра Мусієнка.
ВІЙСЬКОВИХ ОБУРЮЄ, ЩО ЇМ ДАЮТЬ ОЦІНКУ ЛЮДИ БЕЗ ВІЙСЬКОВОГО ДОСВІДУ
Питання створення та функціонування системи військової юстиції назріло давно.
На жаль, судова та правоохоронна реформи, які відбувались, не врахували зростання викликів та пов’язаних із російською агресією, починаючи з 2014 року. Ба більше: наявна система військової юстиції – суди та прокуратура – були фактично ліквідовані, а на їхньому місці не створені інституції, які могли б повноцінно функціонувати.
За цей час сектор оборони та безпеки тільки зростав. Відповідно виникала і маса питань, які потребували юридичного врегулювання, а також правильного тлумачення та оцінки дій військових командирів та військовослужбовців. Так само дались взнаки проблеми розгляду кримінальних проваджень, пов’язаних із несенням військової служби та відсічі російської агресії. Це викликало подекуди навіть обурення в суспільстві та запитання у військовій сфері.
Питання, які найчастіше виникали та виникають станом на зараз у цьому контексті: чи можуть правоохоронні органи, або суди, які не мають спеціалізованих знань у військовій сфері, належно оцінити дії військового командира, враховуючи всю специфіку ведення бойових дій.
Інша сторона питання – обурення військових могли викликати факти, чи можуть їм давати оцінку люди, які не пройшли відповідного навчання або не мають професійного досвіду, повʼязаного з військовою сферою.
ПРО ЩО ГОВОРИТЬ СВІТОВИЙ ДОСВІД
Я вивчав досвід нинішніх систем країн НАТО, партнерів України. Системи повноцінної військової юстиції існують в США, Канаді, Великій Британії (зі своїми особливостями). У Франції навіть існує окремий кодекс для військових – Кодекс військової юстиції. Вказані країни запровадили систему військової юстиції ще й тому, що їх армії мали досвід участі в бойових діях. Це дало можливість пересвідчитись, що саме так найкраще врегулювати правові питання, які виникають в ході ведення воєнних дій, а також притягнення до відповідальності військовослужбовців.
Система військової юстиції (зі своїми особливостями) існує і в Ізраїлі.
Наприклад, окрім відповідного законодавства та регулювання діяльності військових, там створений також інститут військових юридичних радників, які допомагають командуванню ухвалювати рішення, дотримуючись норм міжнародного гуманітарного права, необхідності дій відповідно до внутрішнього законодавства Ізраїлю.
ТРЕБА МАТИ ЗАМКНУТИЙ ЦИКЛ ВІЙСЬКОВОЇ ЮСТИЦІЇ
За різними оцінками, на сьогодні в Україні до сектору оборони та безпеки залучено понад один мільйон осіб.
Тривають активні бойові дії, виникає чимало запитань щодо тлумачення норм військового законодавства та їх правильного застосування. Окремим пунктом можна виділити та правоохоронну функцію. Військова специфіка потребує від фахівців наявності професійного досвіду та знань саме в цій сфері. Для того, щоби повною мірою оцінити дії бійця в ході проведення бойових дій, необхідні знання та досвід. Це точно здатне покращити застосування законодавства, підтримання правопорядку в Силах оборони та безпеки, зменшить навантаження на правоохоронну систему та суд, які мають проводити розслідування та розглядати ще й багато інших категорій справ.
Створення повноцінної системи військової юстиції більш ніж виправдано. При чому, необхідно мати саме замкнутий цикл в цій сфері. Тобто: військову поліцію, прокуратуру та суди. Якщо не створення саме військових судів, то щонайменше запровадження спеціалізацій для суддів, які розглядають відповідні категорії справ. Ці спеціалізації мають включати курси підготовки, навчання і розгляд виключно категорій справ у військовій сфері. Таким чином ухвалення необхідних законів є дуже важливим.
Створення системи військової юстиції розв’яже питання кращого правозастосування відповідних норм чинного законодавства, а також військового права.
Крім того, буде знято, або щонайменше мінімізовано питання щодо справедливості розгляду окремих резонансних справ. Також буде враховано кращий досвід наших партнерів.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2025_02/1739057179-970.jpg)
Олександр Мусієнко, керівник Центру військово-правових досліджень, аналітик, експерт. Нині — військовослужбовець Сил ТрО ЗСУ
Заглавне фото — колаж Віталія Солоного / АрміяInform
FB
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_12/1735170569-899.jpg)
АрміяInform
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства