Сумарні закупівлі Держспецзв’язку — понад 1,7 мільйона безпілотників
Із травня 2023 року, згідно з меморандумом з НАБУ, передбачено моніторинг закупівель безпілотних систем
Потреба у забезпеченні безпілотними системами військових стала очевидною вже в перші місяці повномасштабного вторгнення. Дрони добре себе зарекомендували на лінії зіткнення, допомагаючи військовим у протистоянні ворогу. Тому вже у 2022 році почалася робота з пошуку шляхів для оптових закупівель, зокрема з використанням коштів, зібраних як донати.
Вже наступного 2023 року була прийнята постанова Кабінету Міністрів України №256, яка надавала можливість перетворити ініціативу із закупівлі дронів на повноцінну державну програму. Завдяки цьому у 2022–2024 роках було укладено договори на закупівлю 1 792 332 безпілотних систем зі 155 суб’єктами господарювання. Щодо назв компаній, то поки триває війна, краще, щоб вони залишалися нерозголошеними для широкого загалу. Разом із тим усі контролюючі та правоохоронні органи мають повний доступ до всіх підписаних контрактів.
У разі ж, якщо виникають поточні неузгодження, проблеми, позаяк ідеться про постачання мільйонів одиниць продукції, намагаємося розв’язати їх або на стадії приймання, коли це видима проблема, або ж, якщо проблема була виявлена, коли дрони потрапили до військових, – вони звертаються до нас і ми врегульовуємо цю ситуацію. Вся продукція постачається з гарантійним терміном, тому виробники усувають недоліки.
Вживаємо й заходів щодо контролю ефективності закупівель. Маємо низку інструментів для забезпечення прозорості та визначення ціни, які передбачені нормативно-правовими актами. Так насамперед, у ході переговорів щодо укладення контракту, постачальники-виробники мають надати розрахунок ціни та висновок експерта, яким визначена можлива орієнтовна вартість дронів чи їхніх складових. Для забезпечення об’єктивного визначення вартості проводяться маркетингові дослідження. Також у 2023 році підтвердження вартості проводила комісія, до якої входили представники закупівельної організації, постачальників, а також органів сил безпеки та оборони, які робили заявку на придбання безпілотних систем. А з 2024 року компанії-постачальники іноземних дронів проходили через тендерні закупівлі. Повторюся, доступ до всіх підписаних договорів мали відповідні установи, які могли перевірити їх.
Водночас постачальники зобов’язані надати сертифікат відповідності стандартам або технічним умовам чи документ, що підтверджує допуск до експлуатації безпілотної системи, або акт про проведення спільних відомчих випробувань. Усе це є підтвердженням якості дрона, його відповідності тим вимогам, які ставлять військові, та можливості його застосування.
Звичайно, під час закупівель були порушення, які стосувалися і відповідності поставленої продукції тому, що було заявлено, і строкам поставок. Коли ми їх виявляли, залежно від того, якими були ці порушення, ми надсилали претензії виробникам або постачальникам, накладали штрафні санкції. Були випадки, коли довелося відстоювати свої інтереси в судовому порядку. Також за нашою ініціативою компетентними органами було відкрито низку кримінальних проваджень.
Питання ж вартості безпілотних систем у Службі перебувало на постійному контролі й до того, як цим питанням почало займатися НАБУ. Взагалі по кожному запиту всі матеріали одразу передаються правоохоронним органам.
Також слід зауважити, що жоден підрозділ Держспецзв’язку не мав повноважень для перевірки вартості по всьому ланцюжку постачання ні в Україні, ні тим більше за кордоном. Це – прерогатива правоохоронних органів.
Потроху кількість виробників усередині країни почала збільшуватися і ринок почав насичуватися. Це змінило ринок, ціни знизилися. Тому склалася ситуація, коли вартість безпілотних систем під час укладання договорів відповідала ринковій ціні. Натомість, коли вони передавалися уповноваженій службі державного замовника, ціна на ринку була значно нижчою.
Ця ситуація була проаналізована Службою, що в подальшому вилилося у зміни до постанови №256. Вони були ухвалені на початку 2024 року і давали можливість переглядати вартість безпілотних систем у бік зниження за вже підписаними контрактами.
Також до ухвалення змін до постанови №256 Держспецзв’язку почала проводити комунікацію з виробниками, щоб переглянути вартість продукції або ж збільшити кількість поставлених одиниць у межах укладених договорів. Окрім того, була налагоджена співпраця з НАБУ, яке має повноваження отримувати інформацію щодо вартості дронів на всьому ланцюжку постачання та бачити, як вона змінюється. Саме тому у травні 2023 року Міністерство цифрової трансформації підписало меморандум з НАБУ, один із пунктів якого передбачав моніторинг закупівель безпілотних систем.
Завдяки всій цій роботі вдалося забезпечити економію державних коштів на понад 3,5 млрд грн.
Щодо запитів і співпраці з НАБУ, які стосувалися закупівель безпілотних систем, ми завжди надавали всю інформацію, включаючи договори, калькуляції, експертні оцінки тощо.
Станом на зараз ми ініціювали укладення меморандуму між Держспецзв`язку та НАБУ та направлення до нас працівника НАБУ для проведення постійного моніторингу наших закупівель.
Адже як і будь-яка державна установа, яка використовує бюджетні кошти, ми підпадаємо під вимоги нормативних актів, які забезпечують контроль за витрачанням коштів. Це стосується і перевірок з боку інших служб, і внутрішнього аудиту, зокрема й антикорупційним підрозділом.
Загалом, закупівлі безпілотних систем – новий напрям для Служби і держави. Тому ми постійно працюємо над удосконаленням процедур, забезпеченням їх більшої прозорості та ефективності. Так у грудні 2024 року ми вносили зміни до процедури закупівель. 31 січня 2025 року Уряд прийняв зміни до постанови №376, яка спрощує порядок передачі безпілотних систем підрозділам і скорочує строки. Цей процес триватиме й далі, коли ми виявлятимемо недоліки чи бачитимемо нові шляхи для покращення.
Сергій Перникоза, начальник Департаменту закупівель Держспецзв’язку
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства