Код да Вінчі відпочиває. ШІ вирішив одну з найбільших загадок середньовічного мистецтва
Учені задіяли нейронні мережі, щоб розгадати таємницю шедевра Рафаеля Мадонна з трояндою. Результат виявився шокуючим.
Усі ми давно звикли, що штучний інтелект вміє створювати зображення, ґрунтуючись на текстовому описі, а також редагувати завантажені картинки.
Але тепер група англійських і американських дослідників вивела здатність ШІ взаємодіяти із зображеннями на новий рівень.
Автори нового дослідження стверджують, що навчили нейронні мережі бачити на зображеннях деталі, які зазвичай вислизають від людського ока. Створена ними модель ШІ визначила щось незвичайне в одному з облич, зображених на картині Рафаеля Мадонна з трояндою.
Насправді, це обличчя написане рукою іншого художника, стверджують учені, ґрунтуючись на даних, отриманих у результаті аналізу ШІ.
ШІ аналізує роботу легендарного художника
Мадонна з трояндою — знаменита картина італійського художника епохи Відродження Рафаеля.
Рафаель Санті прожив лише 37 років, але став одним із найславетніших художників свого часу. Він найбільш відомий численними зображеннями Мадонни.
Мадонна з трояндою зберігається в іспанському музеї Прадо (Мадрид) і вважається однією з найбільш знакових картин епохи «римського класицизму».
На картині зображено Діву Марію з Христом, Іоанна Хрестителя, який передає Христу пергамент із написом Agnus Dei (у перекладі з латині — Агнець Божий), і святого Йосипа.
ШІ, який аналізував картину, особливо зацікавився обличчям останнього.
Результати дослідження були опубліковані в авторитетному виданні Heritage Science.
Святий Йосип зображений у лівому верхньому кутку полотна Рафаеля.
ШІ стверджує, що це обличчя написано рукою іншого художника. Простіше кажучи, Рафаель не писав один із ключових елементів на своїй знаменитій картині.
Автори дослідження розробили власний алгоритм аналізу на основі робіт, які, як вважають мистецтвознавці, є результатом роботи пензля італійського майстра.
«Ми використовували фотографії справжніх картин Рафаеля, щоб навчити нейронну мережу розпізнавати його стиль до найдрібніших подробиць: мазки пензля, колірну палітру, штрихування і всі аспекти роботи», — пояснює математик Хасан Угайл з Університету Бредфорда у Великій Британії.
За його словами, ШІ бачить набагато глибше, ніж людське око, аж до мікроскопічного рівня.
Складність у проєкті такого роду полягає в тому, що для отримання достовірних результатів ШІ потрібно навчати на великих масивах даних. Коли йдеться про творчість одного художника, нехай навіть і такого плідного, як Рафаель, даних не так вже й багато.
Тому дослідники звернулися до попередньо навченої архітектури, розробленої компанією Microscoft під назвою ResNet50, у поєднанні з традиційним методом машинного навчання під назвою Support Vector Machine.
Раніше цей метод показав 98%-ву точність при ідентифікації картин Рафаеля.
Найчастіше такі технології використовують для аналізу цілих картин. Але в цьому випадку дослідники попросили його розглянути окремі обличчя.
Якщо Мадонна, Немовля і Святий Іоанн були створені рукою Рафаеля, то зі Святим Йосипом все інакше.
Дослідники зазначають, що в попередніх суперечках про автентичність картини обличчя святого Йосипа вважали менш опрацьованим, ніж решта в кадрі.
Однак нейронна мережа вирішила, що справа не в «опрацюванні». Обличчя Йосипа було написано рукою іншого художника, підсумовує ШІ.
Автори дослідження вважають, що їхній алгоритм ШІ допомагатиме експертам у галузі мистецтва в майбутньому, але поки навряд чи зможе їх замінити.
«Не йдеться про те, що ШІ займе робочі місця людей, — пояснює Угайл. — Адже процес встановлення автентичності твору мистецтва передбачає вивчення багатьох аспектів: походження, пігменти, стан роботи тощо».
Загадка Рафаеля
Мадонна з трояндою була написана Рафаелем на полотні приблизно в 1518—1520 роках, вважають експерти. У середині XIX століття деякі мистецтвознавці, які вивчали полотно, вперше озвучили сумніви в тому, що великий майстер є єдиним автором картини.
Зокрема, була популярна теорія, що Джуліо Романо, один з учнів Рафаеля, міг бути відповідальним за частину картини, але доказів цього не було. А деякі експерти і зовсім стверджували, що Мадонна з трояндою — робота учнів Рафаеля, які наслідують свого вчителя.
Тепер ці підозри майже напевно підтвердилися.
Культура наслідування була вельми масовою в епоху Відродження. У більшості знаменитих художників було безліч послідовників, які працювали в їхньому стилі. Найчастіше їх допускали в майстерні їхніх кумирів і дозволяли брати участь у створенні нових шедеврів. Хоча все ж найчастіше наслідувачі «розкривали крила» після смерті художників.
Рафаель помер 1520 року в Римі через досить грубу помилку медиків. Художнику викликали лікарів через високу температуру, спричинену респіраторним захворюванням, але папські медики вирішили, що у нього високий тиск, який найкраще лікувати кровопусканням. Точне місце поховання Рафаеля досі не знайдено.
Джуліо Романо, найзнаменитіший послідовник Рафаеля, після смерті художника, став засновником стилю, відомого як маньєризм.
Источник: techno.nv.ua