NASA досліджує потенційні комерційні партнерства для майбутніх місій на Марс
NASA планує цього літа з’ясувати потенціал комерційних партнерств для майбутніх наукових місій на Марс. 29 січня Лабораторія реактивного руху (JPL) NASA опублікувала запит на пропозиції комерційних досліджень щодо розробки роботизованих місій на Марс. Тривалість досліджень становитиме 12 тижнів, а вартість до $300 000.
Дослідження націлені на вивчення чотирьох цільових місій для визначення комерційних можливостей підтримки наукових досліджень на Марсі: доставка невеликих корисних вантажів масою до 20 кілограмів на орбіту Марса, доставка великих корисних вантажів масою до 1250 кілограмів на орбіту Марса, послуги зі створення зображень високого послуги ретрансляції зв’язку між Марсом та Землею.
Ці дослідження є частиною стратегії майбутнього дослідження Марса, представленої NASA майже рік тому під назвою «Досліджуючи Марс разом». Вона передбачає роботизовані місії, які будуть надіслані після доставки зразків із Марса.
“Нам цікаво дізнатися, що може запропонувати комерційний сектор. Ми маємо намір обрати кілька варіантів, оцінити їхню вартість, здійсненність та технічну зрілість потенційних послуг на Марсі», — сказав директор програми дослідження Марса NASA Ерік Янсон на засіданні Консультативного комітету з планетарних наук 4 березня.
Пропозиції було подано до JPL 27 лютого, агентство планує розподілити винагороду у квітні. Це дозволить опублікувати результати досліджень «десь улітку», за словами Янсона.
Деякі дослідження спрямовані на вивчення того, як партнерства можуть допомогти подолати проблеми з марсіанською інфраструктурою NASA. «Наша система ретрансляції даних на Марсі старіє, ми турбуємося про можливість передачі даних з поверхні Марса на Землю», — зазначив Янсон.
Те саме стосується зображень високої роздільної здатності, які зараз створюються камерою HiRISE на орбітальному апараті Mars Reconnaissance Orbiter, що знаходиться на Марсі вже майже два десятиліття.
У межах досліджень буде вивчено як технічна здійсненність запропонованих місій, а й їх комерційна життєздатність. Янсон навів як приклад ретрансляцію даних. «Чи цікавить комерційний сектор надання послуг, пов’язаних із ретрансляцією зв’язку на Марсі, і якщо так, то скільки це буде коштувати, яким чином це буде здійснюватись і як розвиватиме державно-приватне партнерство?».
Питання комерційної життєздатності турбує членів комітету, які провели паралелі з проектом NASA з комерційних послуг місячних місій Commercial Lunar Payload Services (CLPS). Вони запитували, чи буде за межами NASA достатній інтерес.
Ми не говоримо про те, щоб просто взяти CLPS і застосувати його на Марсі. Це інша модель бізнесу. Але ідея сервісного підходу заслуговує на вивчення», — заявила на зустрічі директор відділу планетарних наук NASA Лорі Глейз.
Паралельно з комерційними дослідженнями NASA працює над удосконаленням стратегії «Досліджуючи Марс разом», представленої минулого року. За словами Янсона, на даний момент стратегія існує в основному у вигляді графіків та презентацій, але агентство отримало багато коментарів від наукової спільноти та включає їх у план. Очікується, що офіційну письмову версію стратегії буде завершено цього літа.