невідомо коли «Київстар» зможе відновити зв’язок
У вівторок найбільший український оператор мобільного зв’язку постраждав від, здавалося, наймасштабнішої кібератаки за час війни з Росією, яка вивела з ладу мобільні та інтернет-послуги для мільйонів людей, а також частину системи оповіщення про повітряний наліт. Київської обл.
«Київстар» має 24,3 мільйона абонентів мобільного зв’язку – більше половини населення України, а також понад 1,1 мільйона абонентів домашнього Інтернету.
Її генеральний директор Олександр Комаров заявив, що атака стала «результатом» війни з Росією, хоча він не сказав, який російський орган він вважає відповідальним, і що ІТ-інфраструктура компанії була «частково зруйнована».
«Війна також відбувається в кіберпросторі. На жаль, ми постраждали в результаті цієї війни», — сказав він в ефірі національного телебачення.
У розвідувальному управлінні СБУ України повідомили Reuters, що однією з можливостей, яку вони розслідують, є кібератака, здійснена російськими спецслужбами.
Міністерство закордонних справ Росії не відразу відповіло на запит про коментар.
Коли «Київстар» зможе відновити зв’язок, поки невідомо, сказав Комаров.
«(Атака) значно пошкодила (нашу) інфраструктуру, обмежила доступ, ми не могли цьому протидіяти на віртуальному рівні, тому ми фізично відключили «Київстар», щоб обмежити доступ ворога», – сказав Комаров.
Джерело, близьке до кіберзахисту України, також повідомило, що джерелом атаки є підозри в Росії, але конкретна група не була ідентифікована.
«Це точно державний виконавець», — сказало джерело, яке побажало залишитися невідомим через делікатність проблеми, додавши, що перехоплення кабелю передачі даних показало «багато контрольованого Росією трафіку, спрямованого на ці мережі».
«Викупу немає. Це все руйнування. Отже, це не фінансово вмотивована атака», — сказало джерело.
Українські чиновники заявили, що від кібератаки постраждали системи оповіщення про повітряний наліт у понад 75 населених пунктах центральної Київської області.
«Київстар», який належить амстердамському оператору мобільного зв’язку Veon (VON.AS) , повідомив у Facebook, що працює над усуненням збою та співпрацює з правоохоронними органами.
Veon повідомила, що також розслідує напад і поки не може кількісно оцінити фінансові наслідки.
Комаров повідомив, що дві бази даних клієнтів були пошкоджені та наразі заблоковані.
«Найголовніше, щоб особисті дані користувачів не були скомпрометовані», — йдеться в заяві «Київстар», пообіцявши компенсувати клієнтам втрату доступу до послуг.
Окремо співзасновник Monobank, великої української платіжної системи, повідомив у соцмережі, що його компанія зараз зазнає розподіленої атаки на відмову в обслуговуванні (DDoS), але все «під контролем». Згодом він заявив, що атаку вдалося відбити.
Представники ПриватБанку та Ощадбанку, двох великих українських фінустанов, повідомили Громадському, що частина їхніх банкоматів і карткових терміналів постраждала через збій Київстар.
Українські державні органи та компанії раніше часто звинувачували Росію в організації кібератак проти них.