У Китаї знайшли спосіб виявлення винищувачів-невидимок F-22: знадобиться всього 3 радари
Розроблена китайськими інженерами технологія посилює радіолокаційну помітність винищувачів F-22 у 60 000 разів.
Учені з Коледжу протиповітряної та протиракетної оборони Інженерного університету ВПС у Сіані (КНР) знайшли спосіб виявлення винищувачів-невидимок тієї самої конфігурації, що й F-22. Завдяки новій технології такі літаки з’являтимуться на радарах, пише SCMP.
Дослідники стверджують, що технологія виявлення дасть змогу китайській радіолокаційній системі визначати місце розташування F-22 у реальному часі з разючою точністю, попри те, що ефективна площа розсіювання (ЕПР) таких літаків становить лише 1 кв. см — приблизно з ніготь. ЕПР — кількісна міра властивості об’єкта розсіювати електромагнітні хвилі. ЕПР об’єкта визначає дальність, на якій він може бути виявлений радіолокатором, — ред.
Новий метод охоплює велике поле бою площею близько 63 000 кв. км, гарантуючи, що незалежно від маневрів, F-22 він залишиться в полі зору радіолокаційної мережі. У підсумку, кажуть розробники, F-22 доведеться ухилятися від виявлення або захоплення системами оборони супротивника, перш ніж він зможе досягти ефективної дальності удару, оскільки радіолокаційну помітність винищувача F-22 буде збільшено в 60 000 разів (радіолокаційна помітність уможливлює виявлення літаків, ракет, БПЛА тощо в радіолокаційній, інфрачервоній та інших галузях спектра. Стелс-технологія спрямована на те, щоб знизити радіолокаційну помітність за допомогою спеціально розроблених геометричних форм і радіопоглинаючих матеріалів і покриттів літаків та інших машин, тим самим зменшуючи радіус їх виявлення, — ред.).
Технологія виявлення дала змогу китайській радіолокаційній системі визначити місце розташування F-22 у реальному часі з дивовижною точністю. Мінімальна похибка становила всього 20 м. Розрахунки координат цілі та швидкості руху були виконані всього за 0,008 секунди. На думку дослідників, навіть у разі вторгнення групи F-22, детальну інформацію про кожен літак можна буде отримати за 0,02 секунди. А потім дані про місцезнаходження літаків можна буде швидко передати китайським винищувачам-перехоплювачам або системам ППО.
Китайські оборонні підрядники вже мають у своєму розпорядженні антистелс-радари, що використовують такі методи, як випромінювання низькочастотних електромагнітних хвиль або збільшення потужності передачі для виявлення прихованих цілей. Однак радіолокаційні сигнатури літаків противника можуть відрізнятися від раніше зібраних розвідувальних даних. Також зміни положення або напрямку літака під час польоту можуть призвести до значних коливань сигналу, внаслідок чого ціль може бути загублена трекером. Щоб розв’язати цю проблему, команда вчених використовувала кілька радарів для пошуку винищувачів-невидимок, які перебувають під різними кутами. Хоча ця концепція не є абсолютно новою, на шляху її реалізації існували серйозні перешкоди.
Виявлення прихованих цілей часто вимагає мобілізації значних ресурсів усередині радіолокаційної мережі, але в реальних боях кількість повітряних цілей може бути величезною, і один радар здатний витрачати лише частину своїх ресурсів на виявлення і супровід конкретного F-22. Дослідники запевняють, що подолали цю проблему за допомогою методу розумного планування ресурсів, який дав змогу централізованій мережевій радіолокаційній системі регулювати параметри променя і потужність кожного радара на основі характеристик і змін положення літаків у реальному часі.
У такий спосіб система виявлення зосередила свої обмежені ресурси на найбільш відкритому азимуті стелс-винищувачів, що значно підвищило інтенсивність і точність відстеження їхньої радіолокаційної сигнатури, гарантуючи водночас його постійну прив’язку до мети (азимут — горизонтальний кут, який відлічується між заздалегідь обраним напрямком, наприклад південним і напрямком на заданий предмет, — ред.). У підсумку, кожному радару довелося витратити лише частину своєї частоти і потужності на відстеження літаків, економлячи цінні ресурси для боротьби з іншими цілями.
Комплексного і стабільного відстеження групи винищувачів F-22 можна досягти лише за допомогою трьох радарів, розташованих на суші, кораблях і навіть на повітряних платформах, посилюючи можливості Китаю з блокування доступу в Південнокитайському морі та західній частині Тихого океану.
Источник: focus.ua